, , , ,

چگونه زعفران صادر کنیم

من مهسا حمیدیان مشاور تجاری آرادبرندینگ هستم.

برای مشاوره رایگان با آراد برندینگ عدد ۲ را به ۰۹۱۲۰۹۹۸۳۴۰ ارسال نمایید.

آن‌قدر در ایران در مورد صادرات زعفران صحبت می‌کنند و می‌گویند و می‌گویند که حدی ندارد. مدام به من می‌گویند: من می‌خواهم زعفران صادر کنم، چگونه باید این کار را بکنم؟ بالاخره می‌خواهیم جواب شما را بدهیم و بگوییم چگونه زعفران صادر کنید و زعفران چه بازار و چه ظرفیت‌هایی دارد.

سمینار صادراتی گروه شرکت های آراد

کسی که می‌خواهد در حوزه صادرات زعفران کار کند، چند علت دارد: یا زعفران‌کار است یا در منطقه‌ای زندگی می‌کند که زعفران زیاد دارد یا چون می‌داند که زعفران ایران مشهور است، به دنبال این است که حتما در حوزه زعفران کار کند. موارد مختلفی را سؤال می‌کنند؛ مثلا صادرات زعفران به ترکیه چگونه است؟ صادرات زعفران به‌صورت چمدانی چگونه است؟ چگونه می‌شود به دبی زعفران صادر کرد؟ چگونه می‌شود به اروپا زعفران صادر کرد؟ و مواردی از این دست.

من نمی‌دانم چرا به دنبال تجارت زعفران هستید؛ چون تجارتی است که واقعا رو به رکود است. ممکن است بگویید: فلان شرکت بزرگ هنوز در این حوزه کار می‌کند، در حالی که حتی وضعیت شرکت‌های بزرگ ما هم نامشخص است، وضعیت بانک‌ها هم که نامشخص است.
این چه تفکری است که می‌گویید چون عده‌ای در این حوزه کار می‌کنند و حجم صادرات زیادی دارد، پس زعفران کالای بسیار خوبی برای صادرات است؟ وقتی کشورهای دیگر دنیا مثل افغانستان، اسپانیا و امثال آن هم زعفران کشت می‌کنند، هزینه برندسازی آن بسیار بالا می‌رود.
در حال حاضر، افغانستان یک چهارم یا یک ششم ما زعفران کشت می‌کند و محصول خودش را در این بازار عرضه می‌کند.
با هزینه کمتر و خاک حاصل‌خیزتر، محصول متفاوتی در بازار جهانی عرضه می‌کنند و قیمت آن‌ها هم از ما بسیار پایین‌تر است.

تجارت زعفران

این جای تأسف دارد که بسیاری اوقات، دوستانی که می‌خواهند زعفران تجارت کنند، آینده آن را نمی‌بینند.
من می‌خواهم تجارتی را برای کار به افراد پیشنهاد کنم که آینده متفاوتی داشته باشد.
می‌توانم در مورد روش‌های مختلف صادرات زعفران با شما صحبت کنم، اما شما باید آینده آن را هم ببینید. این کار چه آینده‌ای دارد؟

در سال ۹۸ قیمت دلاری زعفران سرگل، در مقایسه با سال ۹۷ بین سی تا پنجاه درصد ریزش داشته است چون نرخ دلار بالا رفت، اما قیمت زعفران تغییری نکرد، یعنی نه به اندازه‌ای که نرخ دلار بالا رفت.
اگر بخواهیم سال ۱۳۹۷ را با ۱۳۹۸ مقایسه کنیم، می‌بینیم قیمت ریالی زعفران دو برابر افزایش داشته، اما قیمت دلار چهار برابر افزایش داشته است.
بنابراین قیمت زعفران ما در بازار جهانی بین سی تا پنجاه درصد ریزش کرد، البته این ریزش‌ها هر سال ادامه خواهد داشت و روند جدیدی نیست. چون تولید بازار ایران و بازار جهان در حال افزایش است، اما تقاضای دنیا در حال افزایش نیست.
مگر مصرف زعفران دنیا چقدر است؟ با این سرعتی که تولید زعفران افزایش پیدا می‌کند، تا پنجاه سال بعد نمی‌توان به آینده آن امیدوار بود، مگر اینکه مصارف دیگری برای آن کشف شود و این فضای مصرفی دیگری ایجاد کند.
البته همه این‌ها اما و اگر است، مگر مصرف خوراکی زعفران چقدر افزایش پیدا می‌کند؟ مگر مصرف صنعتی آن چقدر افزایش می‌کند؟ در حالی که صنعت به دنبال خرید ارزان است و هیچ‌گاه به قیمت بالایی از شما نمی‌خرد.

شبکه های اجتماعی گروه شرکت های آراد

سود تجارت زعفران

برای صادرات زعفران روش‌های مختلفی مانند صادرات به ترکیه یا امارات وجود دارد.
همه مردم به‌دنبال این هستند که یک چمدان زعفران زیر بغل‌شان بگذارند و به این کشورها بروند، بعد نزد مغازه‌دارها بروند و التماس کنند که زعفران‌شان را بخرند. مغازه‌دارها هم سریع بخرند، پول نقد پرداخت کنند و آن‌ها هم با پول زیادی برگردند.
اگر مسافر هستید، می‌توانید این کار را امتحان کنید، شاید از شما بخرند، شاید هم نخرند.
حتی شاید در گمرک جنس را از شما بگیرند.
این اتفاق‌ها می‌افتد و برای بسیاری هم اتفاق افتاده است که جنس را بردند و حتی نتوانستند آن را برگردانند مثلا جنس را بردند و در آن‌جا از بین رفته است یا جنس را بردند و نتوانستند آن را بفروشند، ممکن است هر اتفاقی بیفتد.

من می‌خواهم در مورد تجارتی با شما صحبت کنم که آینده داشته باشد و خانواده شما تا چند نسل بتواند از آن سود ببرد.
قیمت زعفران در دنیا مشخص است و جایی برای سود کردن ندارد. اگر شما زعفران‌کار هستید، شاید مجبور باشید صادر کنید، اما مگر چقدر تولید دارید؟ مگر بزرگترین زعفران‌کارهای ما چقدر تولید می‌کنند؟ مگر اینکه یک شرکت کشت و صنعت بسیار بزرگ باشید، مثل برند سحرخیز که مجموعه‌های بسیار بزرگی هستند و در حجم زیادی زعفران خرید و بسته‌بندی می‌کنند.
خود این‌ها در اسپانیا دفتر دارند، در جاهای مختلف دنیا برند خود را ثبت کردند و کار می‌کنند. اما آن‌ها مخاطب حرف من نیستند، بلکه کسانی هستند که می‌گویند: من ده، بیست، پنجاه یا صد کیلو زعفران دارم، چگونه باید آن را بفروشم؟

من راه‌حل‌ها و مسیرهایی به شما نشان می‌دهم که بسیار متفاوت‌تر است. به دنبال مسیرهای قدیمی نباشید، به دنبال مسیرهای جدید باشید. من هم به شما کمک می‌کنم تا موفقیت‌های خوبی به‌دست بیاورید.

من مهسا حمیدیان مشاور تجاری آرادبرندینگ هستم.

برای مشاوره رایگان با آراد برندینگ عدد ۲ را به ۰۹۱۲۰۹۹۸۳۴۰ ارسال نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *