, ,

مقایسه با رقبا

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و وقت بخیر خدمت همه فعالان اقتصادی عزیز. امیدوارم که حالتان خوب باشد.

اول یک عذرخواهی بکنم بابت این­که فایلم دیر وارد کانال می­شود، من هر شب ساعت ۱۰ فایل آموزشی می­گذاشتم امشب چند دقیقه­ ای قطعاً تأخیر دارد. یک جلسه­ ای داشتم تا تمام شد و سراغ فایل آمدم طول کشید، عذرخواهی می­کنم.

امشب در مورد یک نکته خیلی مهم می­خواهم سوال کنم که تقریباً همه شما این اشتباه را انجام می­دهید و آن هم بد گفتن از رقبا است. وقتی مشتری از شما درباره فلان برند سوال می­کند و می­گوید که یکی از همکاران­تان این قیمت را می­دهد شما شروع می­کنید به بد گفتن از آن برند و از آن ساختار می­کنید و سعی می­کنید با بد گفتن آن را خراب کنید، این یک چیز کاملاً مرسومی در ایران است. فردا تست کنید، به همه تأمین کننده­های خودتان زنگ بزنید و اسم یکی از همکارانش را بیاورید، تأمین کننده شما با بد گفتن از همکارش آن شخص را نابود می­کند.

بدی های مقایسه با رقبا

بدی این موضوع چیست و چه اتفاقی بوجود می­آید؟ اولاً: یک مشتری باهوش می­تواند با زنگ زدن به ۳ تأمین کننده و ۳ فروشنده بدی­ های همه آن­ها را بفهمد، کافی است مشتری به برند A زنگ بزند و در مورد برند B و C  صحبت کند. A بدی­های B و C را می­گوید، بعد به B زنگ می­زند و در مورد A   و C می­پرسد خود B تمام بدی­ های A و C را می­گوید. مشتری قبلاً C را شنیده بود، احتمالاً این­جا تکمیل­ تر می­شنود و بدی­ های A را هم می­فهمد. نکته این­جاست و وقتی به C زنگ بزند دوباره بدی­ های A و B را می ­فهمد. این کار باعث می­شود که مشتری­های باهوش به راحتی همه نقاط ضعف تأمین کننده ­ها را بفهمند و این­جا برای تأمین کننده­ ها در مجموع بد می­شود. از طرفی اگر مشتری نیاید و این کار را نکند، یعنی شروع نکند به همه زنگ زدن، اولین کاری که قطعاً می­کند این است که هر بدی که به مشتری بگویید، به طور مثال به او بگویید بار آن­ها دیر می­رسد، اولین کاری که می­کند این است که این را ممکن است به خود شما هم تأمین بدهد و با  خودش بگوید ممکن است بار این­ها هم دیر برسد. شما می­ گویید آن­ها وقتی بارشان می­ آید زدگی دارد. اولین چیزی که رخ می­دهد مشتری دغدغه پیدا می­ کند که بار شما هم ممکن است زدگی داشته باشد. یعنی آن بدی­ ای که شما به یک نفر دیگر نسبت دادید که مشتری شما اصلاً با آن شخص آشنا نبود به خود شما تأمین می­ دهد یعنی می­گوید پس ممکن است این هم این­جوری بشود.

با رقبا چگونه رفتار کنیم؟

چه بکنیم؟ اصلاً سعی کنید از رقبای خودتان بدگویی نکنید بلکه روی نقاط قوت خودتان مانور بدهید و اتفاقاً خیلی بهتر و شیک ­تر است که وقتی مشتری از فلان برند می گوید شما بگویید آن برند هست و الان هم نیستند که من سیستمم را با آن­ها مقایسه کنم و یک طرفه قاضی رفتن هم که قطعاً راضی برمی­گردیم یعنی این خیلی بهتر است و خیلی منش زیباتری را از شما نشان می­دهد و خودتان ذهن مخاطب­تان را آماده نمی­کنید، خودتان یک سری دردسرها واسه خودتان نمی­سازید. شما به جای این­که بدی­های آن سیستم را بگویید که به خود شما تأمین داده شود بیان می­کنید که ما اصلاً محل مقایسه  نداریم، ما یک برند هستیم و آن هم یک برند هستند. اگر خواستید مقایسه بشوید از یکی از دوستان آن­ها دعوت کنید تشریف بیاورند و در حضور شما مقایسه می­کنیم، این خیلی راحت­تر است و گرنه یک طرفه قاضی رفتن، شما با هرکس که صحبت کنید آن برند بهترین برند می­شود، هیچ ماست فروشی هم که نمی­گوید ماست من ترش است. یعنی با یک سری جملات پرکاربرد مثل ضرب المثل­های قدیمی شما می­توانید کاری بکنید که شرایط نه تنها برای شما منفی نشود بلکه برای شما مثبت هم بشود و کار شما را خیلی راحت­تر بکند. پس از بد گفتن از رقبای خودتان به شدت پرهیز کنید، سعی کنید روی توان خودتان کار کنید، روی فروش خودتان کار کنید، نه روی ضعف دیگران. این خیلی برای شما بهتر، شیک­تر و پر بازده­تر خواهد بود، این را فراموش نکنید.

در یکی از فایل­های خودم سعی می­کنم در مورد یکی از نکته­ هایی که در حرف­های خودم گفتم یعنی استفاده از جملات پرکاربرد مثل ضرب المثل­ها صحبت کنم و تأثیر آن را در فن بیان برای شما توضیح بدهم. من علیرضا شعبانی قائم مقام مجموعه آراد هستم و همیشه در این تلاشم که کاری کنم که شما بهتر، بیشتر و راحت­ تر پول در بیاورید. موفق و موید باشید. یا علی. خدا نگهدار.

برای ارتباط و دریافت مشاوره از استاد شعبانی می توانید با شماره ذیل تماس حاصل نمایید:
سایت شخصی مهندس شعبانی – قائم مقام گروه شرکت های آراد: www.alirezashabani.com

قائم مقام آراد

فایل صوتی توضیحات استاد شعبانی، قائم مقام گروه شرکت های آراد را می توانید در همین قسمت بشنوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید