, ,

مزیت های صادرات در ایران

مزیت های مهم صادراتی ایران نسبت به کشورهای دیگر

در اینجا می‌خواهم درباره صادرات با شما صحبت کنم. یکی از مزیت‌های بسیار مهم صادراتی ایران، به نسبت کشورهای دیگر، هزینه‌ی بسیار پایین دستمزد کارگر است. این مسئله به ما یاد می‌دهد که برای صادرات در زمینه‌ی کالاهایی کار کنیم که دستمزد کارگر (یعنی نیروی انسانی) در آن بسیار کم باشد. هر چقدر که این هزینه در قیمت تمام‌شده آن کالا مؤثرتر باشد، آن کالا مزیت رقابتی بیشتری در بازار صادراتی دارد.

نیروی انسانی در چه کالاهایی مؤثر هستند؟

هزینه کارگر در ایران قابل اندازه‌گیری است. اگر بخواهید متوسط آن را در دنیا و در کشورهای اروپایی مقایسه کنید، هزینه دستمزد یک کارگر بین دو تا سه هزار یورو و گاهی بیشتر است؛ با بیمه و هزینه‌های جانبی تا ۳۷۰۰-۸۰۰ یورو هم هزینه خواهد داشت. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، می‌بینیم ۳۷ نفر کارگر ما با قیمت تمام‌شده‌ی یک کارگر اروپایی برابر است. آن هم ۳۷ نفری که حقوق و دستمزد خوبی دریافت کنند. این نشان می‌دهد که نسبت هزینه‌های ما در بازار تولید و دستمزد  است.

نیروی انسانی در چه کالاهایی مؤثر هستند؟ پوشاک؛ خیلی نیروی انسانی در آن مؤثر است. تجهیزات، دستگاه‎‌ها و هر وسیله‌ای که متریال تولید اولیه آن هزینه زیادی ندارد یا وابسته به این است که چه نیروی متخصصی آن را تولید کند. این هم تأثیر زیادی بر قیمت تمام‌شده دارد. یعنی اکثر هزینه آن هزینه فنی و مهندسی است که مبلغ تمام‌شده را بالا می‌برد. هر چقدر هزینه‌ی نیروی انسانی برای کالای تمام‌شده‌ی شما نسبت و درصد بیشتری داشته باشد، می‌توانید بگویید این کالا برای عرضه در بازار جهانی مناسب‌تر است و می‌توانم این کالا را با اطمینان بیشتر و سود بیشتری در بازار جهانی عرضه کنم. این یعنی شناخت فرصت‌ها.

در جلساتی که در کارگروه‌های صادراتی برگزار می‌کنیم، سرفصلی به اسم تحلیل کالای صادراتی داریم. در آن جلسه درباره مباحث مختلف صادراتی صحبت می‌کنیم و در هر دوره تعدادی از عواملی که در انتخاب محصولی و تشخیص فرصت‌های عالی برای صادرات یک کالا تأثیرگذار هستند (چه مزیت‌هایی دارد) را کاملا به شما توضیح می‌دهیم و همراه شما هستیم. می‌‍توانید در هر شهری که برگزار می‌شود (قم، مشهد، تهران) شرکت کنید و از این موضوعات بهره ببرید.

انتخاب کلای مناسب

پس ذهن خود را باز کنید. به دور و ورتان خوب نگاه کنید و ببینید که چه کالاهایی از نظر هزینه‌ی تمام‌شده‌ی نیروی انسانی به نسبت هزینه‌ی مواداولیه زیاد است و می‌توانید از آن کالا برای عرضه به بازارهای جهانی استفاده کنید. می‌توانید از من مشورت بگیرید. من شما را راهنمایی می‌کنم که دقیقا کالای مناسب خود را برای صادرات پیدا کنید. چشمتان به کالاهایی نباشد که همه می‌گویند برای صادرات خوب است. دنبال چیزهای جدیدی بگردید که مردم نمی‌بینند.

برای ارتباط و دریافت مشاوره از استاد نظام پرور می توانید با شماره ذیل تماس حاصل نمایید:

مشاور تجاری و برندسازی

فایل صوتی مهندس نظام پرور را را می توانید در همین قسمت بشنوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید