,

مراحل تجارت و برند سازی

مراحل تجارت و برند سازی

ما با توجه به شرایط کانال­مان که ورودی­های ما در زمان­های مختلف می­آیند، آموزش­هایمان هم به صورت کاملاً نامرتب است و این یک تصمیم عامدانه است، فکر نکنید که اشتباه کانال است. این تصمیم دو تا دلیل دارد: ۱- ورودی­هایمان متفاوت هستند، ممکن است یک فردی دو سال در کانال ما باشد و یک فردی دو روز باشد. ۲- تجارت دانشگاه نیست. تجارت ریاضی و فیزیک نیست که ۱، ۲، ۳، ۴ داشته باشد. ممکن است آن نیازی که شما امروز در تجارت دارید، آن برخوردی که شما امروز باید با مشتری خودتان بکنید واسه یک فرد دیگر ۳ سال دیگر رخ بدهد. تجارت یک زندگی است، یک سری اعمال و رفتار است و این برای همه یکسان نیست. پس ما به صورت شلخته، عامدانه، آموزش می­دهیم تا همه نیازهای افراد برطرف بشود و شما فایل­ها را  گوش می­دهید، فایلی که امروز به دردتان خورد را به آن عمل می­کنید، آن فایلی که امروز به دردتان نخورد را یاد می­گیرید و یک روز دیگر، پنج روز دیگر، دو ماه بعد، پنج سال بعد، به کارتان که آمد آن را به کار می­بندید. پس دلیل ما واسه آموزش­هایمان این است.

یک چند شبی برای تازه واردترها صحبت می­کردم، آن­هایی که در مرحله اعتماد سازی هستند، در مرحله پیگیری هستند. امشب می­خواهم بیشتر برای قدیمی­ها صحبت کنم و به قدیمی­ها بگویم که پنل ذهنی­شان را باید چه جوری بچینند؟ خوبی امشب برای تازه کارها این است که یک دورنمایی از کارشان به آنها می­دهد که در هر مرحله چه کاری باید بکنند؟

دوره­ های مختلف تجارت­

می­خواهم دوره­ های مختلف تجارت­تان را برای شما دسته بندی کنم. دوره ۱، ۲، ۳ و ۴٫ و مبنا را هم پول و درآمد می­گذارم. درآمد که می­گویم منظورم این است که حداقل ۳ ماه به صورت پشت سر هم و متوالی آن درآمد را تجربه بکنید. چرا گفتم ۳ ماه؟ ممکن است در یک ماهی یک مشتری به شما بخورد یک خرید خیلی بالایی از شما بکند اما ماه بعد تکرار نشود. برای همین حداقل ۳ ماه باید به آن اعدادی که می­گویم برسید و بعد آن کارها را انجام بدهید.

تا ۳ میلیون تومان درآمد در ماه، شما فقط کار عادی خودتان را باید انجام بدهید، تولید محتوا بکنید، سایت­های خودتان را افزایش بدهید و بنای کارتان را فقط روی سایت­هایتان بگذارید، هیچ کار دیگری نکنید. تا جایی که می­توانید تولید محتوایتان را بالا ببرید تا درآمدتان به ۳ میلیون تومان در ماه برسد. زمانی که ۳ میلیون تومان را ۳ ماه تجربه کردید، شرکت ثبت کنید. ثبت شرکت و ثبت برند چیزی حول و حوش یک میلیون تومان برای شما هزینه دارد، این کار را انجام بدهید. و این مسیر با ثبت شرکتی که انجام دادید دوباره همان تولید محتواست و آن را ادامه می­دهید تا به درآمدی در حدود ۵ میلیون، ۶ میلیون تومان برسید. وقتی به درآمد ۵، ۶ میلیون تومان به صورت ثابت رسیدید به فکر زدن دفتر بیفتید، یعنی حالا وقت آن است که دفتر داشته باشید، دیگر حالا وقت آن است که اگر مشتری می­پرسد دفترتان کجاست؟ آدرس تأمین کننده به او ندهید، آدرس دفتر خودتان را بدهید و این کار را انجام بدهید.

درآمدتان از ۵، ۶ میلیون تا ۱۵ میلیون هر چقدر که رشدکرد شما:

  • دفترتان را بزرگتر می­کنید، امکانات دفترتان را بیشتر می­کنید.
  • تعداد نیروهای­تان را افزایش می­دهید.
  • گستره­ی فعالیت­تان را گسترش می­دهید.

 

مراحل تجارت و برند سازی

یعنی چی؟ فرض می­کنم که شما در حوزه عسل فعالیت می­کردید، حالا به صورت تخصصی روی ژل رویال برای موم، عسل­های مختلف، عسل فله، بسته بندی و همه بخش­های عسل کار می­کنید. بعد از ۱۵ میلیون،۲۰ میلیون حتی می­توانید مثلاً مربا را هم به دسته محصولات خودتان اضافه بکنید. ببینید گفتم کی؟ ۱۵میلیون، ۲۰ میلیون تومان در ماه، ۴ تا نیرو هم استخدام کردید، این جا چه اتفاقی می­افتد؟ یک نیروی خودتان را متخصص می­گذارید که در این بخش  کار کند. نیروی بعدی در بخش دوم و خودتان مدیریت سیستم را به دست می­گیرید، این برای آینده است برای روز اول نیست. روز اول انتخاب کردن یک دسته محصول، انتخاب کردن چند محصول با هم کارتان را خیلی سخت می­کند و انتخاب اشتباهی است، به این دقت کنید.

دفترتان را زدید، نیروهای­تان را استخدام کردید، ماهی ۱۵ میلیون، ۲۰ میلیون در آمد دارید حالا به فکر اضافه ظرفیت بیفتید، به فکر تولید کردن با برند خودتان بیفتید، روی اضافه ظرفیت، روی تولید کردن با برند خودتان بدون داشتن کارخانه، کارگاه و خط تولید خیلی توضیح دادم اگر کسی بلد نبود با من ارتباط بگیرد  برایش توضیح می­دهم.

پس می­رویم برای اضافه ظرفیت، حالا وقت آن است که محصول خودمان را بفروشیم و بعد از این مرحله وارد بحث نمایندگی بشوید. یعنی دیگر فضای شما فقط اینترنت نباشد، دنیای­تان فقط اینترنت نباشد، از فضای اینترنت بیرون بیائید و در بازار سنتی هم با ساختار نمایندگی ورود بکنید. یعنی سعی کنید عاملیت­ها، نماینده­ها و پخش­هایی در کشور روی محصول­تان کار بکنند تا نه تنها از فضای اینترنت که پول در می­آورید بتوانید از بازارهای سنتی هم پول در بیاورید و رشد بکنید.

شما باید این مراحل را دانه دانه طی کنید. وقتی یکی یکی مرحله­ها را جلو  می­روید، سیستم­تان، خودتان، کاراکترتان و
توانمندی­هایتان هم مرحله به مرحله رشد می­کند و شما برای رسیدن به مرحله بعدی آمادگی دارید. اگر روز اول به سراغ ساختار نمایندگی بروید شما نابود می­شوید. نه برندی هستید که کسی نمایندگی شما را بگیرد، نه خودتان انقدر در آن محصول متخصص هستید که بتوانید محصول و نماینده­هایش را جمع بکنید و نه اصلاً اتفاقی می­افتد، فقط می­شود یک شعار زیبا بدون نتیجه.

تجارت داخلی و خارجی

سعی کنید مرحله به مرحله پیش بروید. اگر امروز در مرحله سایت­ها هستید فکر نکنید ما قرار است اینجا درجا بزنیم. ما قرار است کارمان را گسترده­تر بکنیم ولی امروز باید این کار را انجام بدهید. یک نکته را یادتان نرود که می­گوید: «نتایج بزرگ حاصل کارهای کوچک است.» ما می­خواهیم به نتایج بزرگ برسیم. امروز کارهای کوچیک کوچیک­مان را به موقع و درست و با تمام کیفیت انجام می­دهیم تا بتوانیم به آن نتایج بزرگ­مان برسیم. این برای یک سیستم بود که می­خواهد در بازار داخل فعالیت داشته باشد، می­خواهد در ایران فروش عالی­ای را تجربه بکند. اگر محصول­تان کشش صادرات داشت و این پتانسیل را داشتید که در بازارهای صادراتی ورود بکنید بعد از درآمد ۳ میلیون تومان شما می­توانید وارد بحث سایت­های انگلیسی هم بشوید، برای صادرات هم فعالیت بکنید.

ولی یک استثناء این­جا قائل می­شوم برای محصولاتی که صادراتش خیلی بهتر از بازار داخل است، مثل خاویار و برای کسانی که با تجربه هستند، یعنی قبلاً در همان حوزه فعالیت داشته­اند و کار تجارت را انجام داده­اند و تجربه کافی را دارند می­توانند از همان روز اول بسترهای صادراتی خودشان را هم بچینند، سایت­های انگیسی خودشان را هم بگیرند و فعالیت­شان را تنظیم کنند و پیش ببرند.

پس بازارهای صادراتی و فروش در کشورهای دیگر را اصلاً از دست ندهید. جامعه هدف چند میلیاردی خیلی جذاب­تر از جامعه هدف چند میلیونی است. بیائید از جامعه هدف چند میلیونی پول در بیاورید، قوی بشوید و وارد آن جامعه هدف بشوید و پول­های خیلی بزرگتری را بدست بیاورید.

این برنامه شاید برای تازه واردها هم خوب بود که بدانند قرار است از کجا به کجا برسند؟ و قدیمی­ها هم بدانند که در کدام مرحله هستند و تصمیمات درست­شان را بگیرند.

برای ارتباط و دریافت مشاوره از استاد شعبانی می توانید با شماره ذیل تماس حاصل نمایید:

قائم مقام آراد

فایل صوتی توضیحات استاد شعبانی، قائم مقام گروه شرکت های آراد را می توانید در همین قسمت بشنوید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید