,

فروش چکی نداشته باشید.

در این فایل صوتی می­خواهم چند تا نکته ریز عملیاتی را به شما بگویم که در کارهایتان بتوانید از آن استفاده کنید. یک نکته خیلی مهم و حیاتی که ما بارها و بارها داریم می­گوییم و الان باز هم داریم می­گوییم که شما توجه کنید و دوستانی که با ما کار می­کنند و طبق مدلهای ما پیش می­روند این را باید توجه داشته باشند که به هر عنوان، فروش چکی نداشته باشید. فروش چکی، فروش اعتباری، فروش با ضمانت، با وثیقه، با ملک، با هر عنوان دیگری که هست وارد پروسه آن نشوید.

خرید و فروش به صورت چکی

نفروشید، کم بفروشید، اما سعی نکنید که این مدلی بفروشید. این مدلی واقعاً برای شما خطرناک است و بسیار پر ریسک است. در بازار امروز از هر ۱۰ تا چک ۸ تای آن برگشت می­خورد و اصلاً قابل اعتماد نیست که بخواهید شما بابت این مسئله ریسک کنید و یا هزینه­اش را بپذیرید و بسیار پر ریسک است. پس به هیچ عنوان وارد این قضیه نشوید.

اما به جای آن بیائید روی این تمرکز کنید که چطور می­توانید مشتری را متقاعد کنید که نقدی بخرد. مشتری­هایی که از روشی که ما به شما معرفی می­کنیم و روشی که دارید با ما کار می­کنید برای شما پیش می­آید، مشتری­هایی هستند که یا به جنس نیاز دارند و یا تازه کار هستند. پس تازه کارها اعتبار در بازار ندارند که کسی بخواهد به آنها  چکی بدهد پس در نهایت مجبور می­شوند که از شما نقدی بخرند و آن کسی هم که به جنس نیاز دارد باز هم مجبور می­شود از بازار نقدی بخرد. و احتمالاً تأمین کننده­ای پیدا نکرده که امروز دنبال این بوده که از شما جنس بخرد. پس شرایط افرادی که دارند با شما ارتباط می­گیرند بیشتر روی پارامترهای دیگری است که منجر به این می­شود که از شما نخرند، نه اینکه چکی و یا قسطی بودن کالایتان بخواهد منجر به کمک کار یا منجر به بهبود خرید و فروش کالایتان بشود.

به جای اینکه روی فروش چکی یا اعتباری تمرکز کنید، برای این که موفقیت بدست بیاورید روی پارامترهای خوب خریدن یعنی بتوانید با قیمت خوب و شرایط خوب بخرید که حالا ما در آموزش­هایمان گفتیم که چطور خوب بخرید. روی پارامترهای سرویس­ها و خدماتی که می­توانید به مشتری­هایتان بدهید تا نظرشان را جلب کند تا با شما کار کنند و هر کدام از اینها کار کنید تا خروجی­هایتان بهبود پیدا کند و اصلاً روی این فکر نکنید که چکی بفروشید، اعتباری بفروشید یا موارد دیگر.

مواردی پیش می­آید که مشتری به شما می­گوید من کالا را می­خواهم خرید کنم و نیاز به این دارم که کالا اینجا برسد و بعد من پرداخت کنم. توجه داشته باشید که طبق قانون تجارت اگر کالایی ارسال بشود و به ذینفع یا گیرنده کالا اطلاع داده بشود که این کالا رسیده، آن فرد می­تواند به هر عنوانی مانع از برگشت کالا بشود و این در قانون تجارت بین الملل می­تواند شما را بسیار متضرر بکند چون من مواردی بوده که کالایی را فرستادم و به هر علتی با مشتری به اختلاف خوردیم و مابقی مبلغ را پرداخت نکرده و من مجبور شدم که بخواهم کالا را برگردانم و اصطلاحاً NOC نیاز داشتم تا کالا را برگردانم.

در بازار ایران هم قانوناً می­تواند این کار را بکند اما خب مواردی پیش می­آید که بی­قانونی زیاد می­شود.

مثلاً بر فرض راننده کالا را تحویل می­دهد چون بارنامه در اختیار خودش است و کالا را می­تواند تحویل بدهد و شما هم نمی­توانید کاری در این مورد بتوانید بکنید و خیلی سخت است که بخواهید این مسئله را ثابت کنید که راننده این کار را کرده، به راننده نمی­شود اعتماد کرد، راننده به محض اینکه ببیند یک مقدار علاف شده برای دو ریال پول حاضر است کالا را تحویل بدهد و ماشینش را خالی کند و برود و شما در این شرایط واقعاً دچار مشکل می­شوید.

پس سعی کنید تا حد ممکن وارد پروسه اینکه من مشتری را می­خواهم کالا آنجا برسد و بعد تسویه کنم واردش نشوید و حداکثر کالا را سعی کنید در مبدأ کالا، در محلی که دارید ارسال می­کنید تسویه حساب بگیرید و بدون ارسال کالا بخواهید الباقی مبلغ­تان را دریافت کنید و موارد دیگر نهایت بارنامه کنید در همان مبدأ بارنامه که شد، تصویر بارنامه را که دادید تسویه حساب بگیرید.

کالاهای صادراتی و نحوه معاملات

در مورد کالاهای صادراتی هم این مسئله وجود دارد. من در کالاهای صادراتی اکثراً به دوستانی که کار می­کنند می­گویم بارنامه را خود بارنامه BL صادر نشود قبل از اینکه BL صادر بشود سعی کنید تسویه حساب بگیرید چون اگر BL صادر بشود به مشکل می­خورید.

در مواردی که روی BL قرار است تسویه بشود مثل بارنامه­هایی که بعضی از مشتری­ها نیاز دارند، BL یعنی برود در واقع روی عرشه کشتی و حرکت کند اصطلاحاً ما می­گوییم اکثراً روی درفت BL یا پیش بارنامه در واقع صادر بشود اما خب بعضی موقع­ها اصطلاحاً روی یا اظهارنامه گمرک می­گوییم تسویه می­کنیم و کالا را حتماً بارنامه نمی­کنیم که باز به مکافات بارنامه­ش گیر نکنیم.

اگر مواردی هم پیش آمد که حتماً دیگر باید روی این کار انجام بشود حتماً کالا را ریسک تجاریش را بیمه کنید توسط صندوق ضمانت توسعه صادرات، اگر هم که موارد دیگری بود حتماً یک NOC بگیرید از مشتری که اگر فردا گفتید من کالا را ارسال می­کنم اما NOC هم باید بدهی که اگر من کالا را ارسال کردم پرداخت نکردی بتوانم کالا را به نام کس دیگری انتقال بدهم. یا کالایی را که دارید می­فرستید بارنامه آن را به نام کس دیگری بزنید، به نام شخص معتبر در آن منطقه بزنید یا Too Be Order بگذارید بارنامه را که در واقع وقتی می­خواهد ارسال بشود حتماً به نام آن کسی که خریدار هست نباشد که بعداً به مشکل نخورید.

حالا این­ها یک سری تکنیک­های خاص است که یک دوره آموزش­هایش را کامل داده­ام و باز حالا فرصت بشود حتماً در موردش صحبت می­کنم در مورد بارنامه­های صادراتی. آن­ها که اکانت مشاوره دارند حتماً از این خدماتش استفاده کنند وقتی می­خواهند کالا را به مشتری خارجیشان بدهند تا به مشکل نخورند.

پس در بازار داخلی هم این را توجه کنید. سعی نکنید کالا برسد و بعد تسویه کنید. حتماً کالا را در انبار، در مبداً و قبل از ارسال تسویه کنید که اگر مشکلی بود بتوانید کالا را همان جا برگردانید.

و روش­های دیگری برای جلب اعتماد مشتری­ خودتان استفاده کنید تا قبول کند نقدی با شما کار کند. من دیروز یک فایل آموزشی در این مورد گذاشتم که در روش­های اعتماد سازی توضیح دادم که چطور انجام بشود و از آن روش­ها می­توانید استفاده کنید.

این چند تا نکته مهمی است که می­توانید در کسب و کارتان استفاده کنید. حالا موارد دیگری هم هست که سعی می­کنم در فایل­های جداگانه­ای در موردش صحبت کنیم. همین یک نکته خیلی مهم را داشته باشید که سرمایه­تان به باد نرود و به مشکل نخورید.

یک نکته آخر هم یادم آمد که به شما بگویم و خیلی مهم است و آن این که کسی اگر چند بار از شما نقدی خرید می­کند دفعه پنجم و ششم دیگر نگویید چند بار خرید کرده حالا من به او چکی بدهم. نه، اصلاً این کار را نکنید، به هیچ وجه، صد بار هم از شما خرید کرد باز هم این کار را نکنید.

هم زمانی هم که می­خواهید جنس بخرید سعی کنید جنس را ببینید و بخرید. جنس را رؤیت کنید و بخرید و اطمینان پیدا کنید که جنس موجود هست و همین لحظه­ای که دارید پرداخت می­کنید جنس را تحویل می­گیرید.

پس وارد پروسه ­های خرید هم با ریسک نشوید که یک وقتی شما خریدی می­کنید با ریسک و بعد به مشکل می­خورید.

برای ارتباط و دریافت مشاوره از استاد نظام پرور می توانید با شماره ذیل تماس حاصل نمایید:

مشاور تجاری و برندسازی

فایل صوتی توضیحات استاد نظام‌پرور، مدیر توسعه کسب‌و‌کار و مشاور امور صادراتی گروه شرکت‌های آراد را می توانید در همین قسمت بشنوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید