, , ,

عوامل موثر در مذاکره تجاری

من فاطمه جعفری مشاور تجاری آرادبرندینگ هستم.

برای مشاوره رایگان با آراد برندینگ عدد ۲ را به ۰۹۱۲۰۱۴۴۵۳۶ ارسال نمایید.

تجارت به آب و هوا ارتباط دارد؛ چون معامله کردن کنشی کاملا احساسی و عاطفی است.
اگر هوا آفتابی باشد، یک‌دفعه حسشان می‌کشد که با شما کار کنند، در صورتی که اگر هوا بارانی بود، شاید هرگز به سراغ شما نمی‌آمدند، پس وقتی می‌خواهید قراردادی را تنظیم کنید، به تاریخ و آب و هوای آن روز توجه کنید، یعنی باید حتما هواشناسی را هم چک کنید، ببینید روزی که جلسه می‌گذارید، هوا آفتابی است یا بارانی.

سمینار صادراتی گروه شرکت های آراد

اگر در زمستان جلسه آموزشی بگذاریم، در مقایسه با تابستان، تعداد حاضران در جلسه نصف می‌شود، بنابراین شرایط آب و هوایی مهم است.
شما با طرف هماهنگ می‌کنید که برای جلسه‌ای به دفترتان بیاید، اما آن شخص نمی‌آید و وقتی هم زنگ می‌زنید، جواب نمی‌دهد با خودتان می‌گویید: عجب آدم بی‌‌معرفتی است، من بیهوده اینجا منتظر ماندم که او بیاید، اما او نیامد و من را معطل کرد.
یکی از دلایل چنین اتفاقی شرایط جوی است.،سعی کنید همیشه هوایی آفتابی را برای زمان جلسه تعیین کنید، برنامه آب و هوا آنلاین به شما می‌گوید که فردا و پس‌فردا هوا چگونه است.

اصول مذاکره تجاری

هیچ‌وقت برای یک ماه بعد هماهنگ نکنید، در طی همان هفته روز ملاقات را با هم مشخص کنید، به‌خصوص دو سه روز قبل از زمان ملاقات.
وقتی می‌خواهید تاریخ دقیق را معین کنید، دو سه روز پیش از موعد باشد، نگویید از یک ماه قبل به شما وقت دادم، مثلا امروز به مطب دکتر می‌روید و برای دو هفته بعد به شما وقت می‌دهند.
پیش از آنکه دو هفته بگذرد، ده بار به شما زنگ می‌زنند که «می‌خواهم با دکتر هماهنگ کنم، آیا حتما در روز معین می‌آیید؟» دوباره سه روز قبل از موعد مقرر به شما زنگ می‌زند که حتما می‌آیید؟ یک روز قبل از آن دوباره زنگ می‌‌زنند که حتما می‌آیید؟ این شخص چگونه به خاطر سپرده که باید در چنین تاریخی به شما زنگ بزند؟ یعنی شما احساس کرده بودید این‌ها سیستم پیگیری ندارند؟ گمان کردید رفیق صمیمی شما شدند و شما را کامل می‌شناسند؟ خیر، همه آن‌ها سیستم‌های پیگیری دارند.

در هوای ابری هم می‌توانید قرار بگذارید، اما باز هم به حس طرف وابسته است.
وقتی شخصی در هوای بارانی به جلسه می‌آید و با اینکه چتر داشته، خیس می‌شود و با لباس‌های خیس در جلسه می‌نشیند، مذاکره به یک سمت می‌رود، اما اگر هوا آفتابی باشد و با همان حالت به جلسه بیاید، به سمت دیگری می‌رود.
وقتی قسمتی از لباس یا بدن طرف مقابل خیس است و در آن وضع در مقابل شما می‌نشیند، مدام به فکر این است که یقه لباس یا صورتش را خشک کند.
به فکر موهایش است، به فکر اینکه حالت موهایش خوب است یا نه، چون آینه‌ای ندارد که ببیند.
شما با او حرف می‌زنید، اما نمی‌فهمید در ذهنش چه می‌گذرد، چون حواس او پرت موهایش است.

من مهسا حمیدیان مشاور تجاری آرادبرندینگ هستم.

برای مشاوره رایگان با آراد برندینگ عدد ۲ را به ۰۹۱۲۰۹۹۸۳۴۰ ارسال نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *