صادرات ماکارونی

صادرات ماکارونی، فرصتی ارزشمند برای تاجران

مهشید خاکی هستم مشاور آراد برندینگ.
جهت مشاوره رایگان عدد ۲ را به ۰۹۱۲۰۱۴۴۱۰۹ ارسال نمایید.

در این فایل صوتی می‌خواهم در مورد صادرات ماکارونی با شما صحبت کنم. ظرفیت تولید ماکارونی در ایران نزدیک به ۵۰۰ هزار تن است و کل مصرف و تولیدی که در دنیا وجود دارد بیشتر از ۱۲ میلیون تن می‌باشد. یعنی ایران با امکانات و تجهیزاتی که دارد می‌تواند نزدیک به ۲۰ درصد از ماکارونی دنیا را تولید کند. اگرچه حجم صادرات آن از ایران بسیار کم است و در حال حاضر بعضی از شرکت‌های بسیار خوب هستند که محصولات خود را به آمریکا، آفریقا، اوگاندا و حوزه سی‌آی‌اس و آسیای‌شرقی صادرات صادر می‌کنند. به خاطر تجهیزات و کیفیت متریالی که در ایران وجود دارد این امکانات برای صادرات بسیار فراهم شده است و می‌توانیم در این زمینه کار کنیم.

ایران ۲۰ درصد ماکارونی دنیا را تولید می کند و با توجه به تجهیزات موجود، فرصت صادراتی خوبی برای این محصول وجود دارد.

دوستان توجه داشته باشید، مسیر کاری که ما انجام می‌دهیم با مسیر شرکت‌های دیگر فرق می‌کند. اگر شما یک تاجر یا یک فروشنده محصول باشید به صورت سنتی ابتدا دنبال یک بازار هدف می‌گردید و بعد با صرف هزینه، اقامت، شرکت و مراحل قانونی دیگر سعی می‌کنید تا در آن منطقه برای خودتان مشتری پیدا کنید و عده‌ای را متقاعد کنید تا با شما کار کنند. در صورتی که مدل کسب‌وکار ما اینطور نیست. ما این مدل را مدل قدیمی و پیشنهاد شده‌ی امروز نمی‌دانیم.

همایش آرادبرندینگ

امروز پیشنهاد ما برای کسانی که کار می‌کنند این است که مسیر متفاوتی را پیش بگیرند. اصطلاحا مسیر نیازها و تقاضاها را پیش بگیرند و به جای اینکه برای بازاریابی محیطی یا محلی یک محصول هزینه کنند، در تقاضاها جولان بدهند. می‌توانند به جای اینکه هزینه‌های بسیار زیادی در آن منطقه بکنند که آیا موفق بشوند یا نشوند، در همین مسیر از روشی که ما می‌گوییم پیش بروند.
روش ما این است که ابتدا مسیر و جریان مشتری‌های مصرف‌کننده و متقاضی را به عنوان تاجر یا عمده خریدار در دنیا شناسایی می‌کنیم و بررسی می‌کنیم که با چه فرهنگ، تفکر، ادبیاتی و کلماتی تأمین‌کننده‌های جدید و فروشنده‌های این محصول را در دنیا جستجو می‌کنند. بعد در مسیر آن‌ها قرار می‌گیریم. وقتی در مسیر کسانی که در این بازار کار می‌کنند قرار می‌گیریم، فرصت پیدا می‌کنیم تا به عنوان اولین پیشنهادها سر راه کسانی که دنبال تأمین‌کننده‌های جدید و خریدارها می‌گردند قرار بگیریم و با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم.

روش پیشنهادی ما برای کار در بازار امروزی، شناسایی مسیر متقاضی کالا و قرار گرفتن در آن مسیر است. روشی بسیار کارا تر از متقاعد کردن مشتریان

ماکارونی نیز جزو کالاهایی است که به خاطر مزیت‌های فراوان می‌تواند جنبه‌های صادراتی بسیار خوبی داشته باشد. از طرفی این ماده کالایی مورد تقاضای اکثر دنیا است و به شکل‌های مختلف فروخته می‌شود و برای تولیدکننده‌ها تا ۵۰ درصد سود دارد. اگرچه ماکارونی در بازار فعلی و با توجه به نرخ تبدیل ارز می‌تواند یک کالای اساسی در داخل ایران باشد و در خارج از ایران هم تقاضاهای بسیار بیشتری را به خود جلب کند، چون قیمت تمام‌شده‌ی آن بسیار کاهش پیدا کرده است.

از مزیت‌های این محصول این است که بسته‌بندی و تنوع و شکل‌های بسیار زیادی دارد و از طرفی مزیت بسیار خوب دیگر آن این است که به راحتی فاسد نمی‌شود و حمل‌ونقل آن بسیار راحت است. بعضی از محصولات باید حتما در سردخانه یا یخچال باشند یا مسافت حمل‌ونقلی کوتاهی داشته باشند و اگر فشار و آسیب از یک حدی بیشتر شود، از بین می‌روند. مثلا توت به سرعت از بین می‌رود و نمی‌شود آن را حمل‌ونقل کرد. انگور باید بسیار سریع به مقصد برسد. شرایط حمل‌ونقل تخم‌مرغ بسیار سخت و پیچیده است. اما بعضی از محصولات اینطور نیستند و ماکارونی جزو آن‌ها است. چون محصول خشکی است و جریان فساد آن بسیار کم است و نگهداریش بسیار راحت‌تر است.

از مزایای صادرات ماکارونی می توان به تنوع شکل و بسته بندی و عدم فساد پذیری آن در مدت حمل و نقل اشاره نمود.

امیدوارم که شما استعدادهای بسیار خوب منطقه را بشناسید. سعی کنید به سمت کالاهایی بروید که متریال، مواداولیه و اکثر پیش‌نیازهای تولید آن‌ها در داخل ایران باشد و نیاز به واردات نداشته باشند. این کالاها با جریان نرخ دلار افزایش قیمت کمتری داشته‌اند و این برای کسانی که بخواهند صادر کنند، فرصت بیشتری ایجاد می‌کند.
در بحث‌های بعدی به کالاهای دیگری می‌پردازم که إن‌شاالله بتوانید از آن‌ها استفاده کنید و اگر دوست داشتید در آن زمینه شروع به کار کنید و دیدگاهتان را نسبت به کسب‌وکار و تجارت‌های مدرن و جدید دنیا باز کنید.

توقع نداشته باشید که ما به شما یک لیست از خریداران دنیا بدهیم یا من آمارهای صادراتی ایران را به شما بدهم. از این آمارها کسی نان و آب در نمی‌آورد. از این آمارها کسی درآمدی کسب نمی‌کند. به شما می‌گوییم که اطلاعات تأمین‌کننده‌ها و تولیدکننده‌ها را با چه روشی و از کجا پیدا کنید؛ نه صد تا بلکه هزار تا در تمام دنیا. اما روش پیشنهادی ما این است که به جای التماس‌کردن برای پیداکردن خریدار، در جریان تقاضاها قرار بگیرید.

فایل صوتی توضیحات استاد نظام‌پرور، مدیر توسعه کسب‌و‌کار و مشاور امور صادراتی گروه شرکت‌های آراد را می توانید در همین قسمت بشنوید.

 

مهشید خاکی هستم مشاور آراد برندینگ.
جهت مشاوره رایگان عدد ۲ را به ۰۹۱۲۰۱۴۴۱۰۹ ارسال نمایید.