,

تجارت و انواع تامین کننده

انواع تامین کننده

وقتی که تجارت می­کنید دو گروه برای شما خیلی مهم هستند.
گروه اول: خریداران، کسانی که از شما جنس می­گیرند.
گروه دوم: تأمین کننده­ها، کسانی که به شما جنس را می­دهند.
در تجارت امروز، چه در ایران و چه در جهان، مهمترین پارامتر خریدار است، چیزی که سخت گیر می­آید خریدار است ولی در آراد ما به دلیل این که یک روش بکری داریم، رقیب نداریم، خیلی راحت خریدار پیدا می­کنیم و دغدغه خیلی از بچه­های ما، خیلی از فعالان ما، مسئله تأمین کننده است.

دیشب با  یکی از بچه­ها صحبت می­کردم، می­گفت: تأمین کننده در یکی از معاملات قرار بوده به من ۳۵ میلیون سود بدهد اما ۲۱ میلیون سود داده است یعنی دغدغه­اش روی تأمین بود مشتری را خیلی راحت پیدا می­کرد. این دغدغه باعث شده که خیلی­ها درگیر تأمین کننده باشد و این یک چیز کاملاً طبیعی است. در مورد راههای پیدا کردن تأمین کننده قبلاً صحبت کردیم شاید بعداً هم صحبت کنیم اما امشب قصد دارم در مورد خود تأمین، دسته بندی آن و این که چه تأمینی خوب است و چه تأمینی خوب نیست، صحبت بکنم.

یک نکته­ای که همین اول یادتان باشد این است که ما چیزی به نام گران یا ارزان نداریم. ما یک چیزی به نام “ارزیدن” داریم. شما وقتی در مورد تولید صحبت می­کنید پارامتر کیفیت همیشه همراه با افزایش قیمت است، یعنی این دو باهم بالا می­روند و با هم پایین می­آیند. هر چه کیفیت بالا برود، قیمت بالاتر می­رود، هرچه قیمت پایین بیاید، قطعاً کیفیت پایین­تر آمده است. پس نگویید یک تأمین گران است، یک تأمین ارزان. تأمین باید به نسبت کیفیتش بیارزد و این عامل مهم و تأثیرگذار در اقتصاد است.

شما باید دو گروه تأمین کننده داشته باشید: گروهی که به شما جنس ارزان می­دهند، مشتری هم اصلاً دنبال پارامتر کیفیت نیست و گروهی که به شما جنس با کیفیت می­دهند و مشتری دغدغه قیمت ندارد. اگر از من تجربی بپرسید، ۷۰  الی ۸۰ درصد تماس­ها و مشتریانی که از مسیر اینترنت به شما ملحق شده و با شما ارتباط می­گیرند، دغدغه آنها روی پارامتر قیمت است و خیلی دغدغه کیفیت ندارند. چون بیشتر مشتری­های ما صادراتی هستند، نه صادرات به اروپا بلکه صادرات به عراق و افغانستان، اینها هم دنبال جنس ارزان هستند که بیشتر سود بکنند. پس طبیعی است که ۷۰ الی ۸۰ درصد تماس­های ما روی این بخش باشد.

شما باید حتماً دو گروه تأمین کننده داشته باشید، گروهی که با کیفیت هستند و گروهی که ارزان قیمت هستند، مشتری­های خودتان را پوشش دهید. برای هر گروه، شما می­توانید ۵ تا تأمین کننده داشته باشید، ۱۰ تا تأمین کننده داشته باشید و بین آنها انتخاب کنید. پارامترهای انتخاب ما چه چیزهایی باید باشد؟ کدام تأمین کننده بهتر است؟

یک تأمین کننده خوب چند تا مشخصه دارد: مشخصه اول: دور نمی­زند. تأمین کننده ای که دور نزند تأمین کننده خوبی است. مشخصه یا پارامتر دوم: در بحث­های مالی دست نمی­برد. خودم هم می­دانم شاید تأمین کننده­ای پیدا نکنید که همه مشخصه­ها را داشته باشد ولی چک کنید که هر کدام بیشترین مشخصه را داشت با همان کار کنید. پس پارامتر دوم این است که در بحث­های مالی، همان تفاهمی که اول کردید بعد از معامله پرداخت بکند و سوم مشخصه یک تأمین کننده خوب، تأمینی است که مشتری از او راضی باشد. یعنی بار مشتری را به موقع، خوب، با کیفیت و با بسته بندی مناسب به او ارائه کند و بعد از خرید مشتری از ما شاکی نشود و از طرفی باعث بشود که مشتری ما پایدار باشد و از ما زیاد خرید بکند.

مشخصه بعدی که بین تأمین کننده­ها می­تواند برای ما تمیز قائل بشود و فرق بگذارد، درصدی است که به ما می­دهد یعنی بین ۲ تا تأمین آن شخصی که درصد بیشتری به ما می­دهد بهتر است. حالا اینجا ممکن است برای شما سوال بشود که اگر یک مشتری از ما جنسی را خواست که دو تا تأمین کننده می­توانستند این جنس را برای ما تأمین کنند، یکی درصد بیشتری می­دهد ولی معمولاً مشتری­ها را ناراضی می­کند، یکی درصد کمتری می­دهد اما مشتری راضی می­شود، با کدام یک کار بکنیم؟  اینها به صورت موردی است، شما تک به تک چک می­کنید، مثلاً می­گویید اگر این مشتری خریدش بلند مدت است به سمت تأمین کننده­ای می­روم که مشتری را راضی نگه می­دارد حالا سود من هم کمتر باشد. اگر مشتری ۵ بار می­خواهد خرید کند به سمت تأمینی می­روم که دور نمی­زند چون این خریدش چند بار هست پس این تأمین کننده بهتر است یا این که یک بار می­خواهد خرید کند سراغ تأمینی می­روم که دور می­زند ولی در همان خرید اول درصد بهتری می­دهد. این جا شما باید آنالیز و بررسی کنید که برای هر معامله از کدام تأمین خودتان استفاده کنید؟

و این را یادتان باشد که اگر شما قدرت تأمین­تان بالا باشد، تعداد تأمین کننده­هایتان بالا باشد می­توانید به راحتی معامله کنید و از معامله­هایتان سود خوبی ببرید. حتماً یک بخشی از ذهنتان، تمرکزتان و برنامه­هایتان را برای افزایش تأمین کننده بگذارید. افزایش تأمین کننده در آراد می­تواند سودهای شما را چندین برابر بکند.

برای ارتباط و دریافت مشاوره از استاد شعبانی می توانید با شماره ذیل تماس حاصل نمایید:

قائم مقام آراد

فایل صوتی توضیحات استاد شعبانی، قائم مقام گروه شرکت های آراد را می توانید در همین قسمت بشنوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *