, , , , , ,

برندسازی با ساختار کارگروه و بازاریابی

برندسازی

بعضی از دوستان دیروز پیام دادند که مهندس ما اینستاهایمان را پاک کرده بودیم ولی به شما اطلاع ندادیم. من گفتم که شوخی می‌کنم که حرفم تنها برای یک نفر معتبر است و می‌دانم بسیاری از کسانی که دوست دارند موفق شوند حتما خوب کار می‌کنند و حتما به حرف‌ها گوش می‌دهند، چون نتایج آن را در کارهایشان دیده‌اند.

بعضی‌ها پرسیدند اینستاهای کاریمان را هم پاک کنیم یا نه؟ مهندس تالیا گفته بودند که فایل‌ها و مطالبتان را در شبکه‌های اجتماعی تان نیز گسترش دهید تا جایگاه سایت‌های تان بهتر شود. پس کاری به اینستاهای شرکتی و تجاری تان ندارم. آن‌ها را نگه دارید، اما خودتان را گول نزنید.

یکی از دوستان با نمک رفته بود و از اینستای شرکتی من عکس گرفته بود و می‌گفت چرا خودتان اینستای تان را پاک نمی‌کنید. ما این اینستا را زدیم تا به شما اطلاعات بدهیم و بعد دیدیم که آن را چک نمی‌کنید و خیلی به درد نمی‌خورد. خیلی وقت هم هست که دیگر فعالیتی در آن نمی‌کنم. پس به جای ایراد گرفتن و مگس روی شیرینی بودن به اصل موضوع فکر کنید. با این وضعیت به جایی نخواهید رسید.

کسانی که اینستای شرکتی دارند هیچ عیبی ندارد اما مواظب باشید که وقت تان در اینستاگرام تلف نشود. هیچ فایده‌ای برایتان نخواهد داشت.

درمورد برند شدن صحبت کردم. گفتم برای برند بودن یا بازاریابی می‌کنید یا تبلیغات انجام می‌دهید. بعضی از بچه‌ها خواسته بودند تا این مطلب را بیشتر توضیح بدهم. برایتان باز می‌کنم.

سه روش عمده برای بازاریابی وجود دارد: بازاریابی تلفنی، بازاریابی حضوری و ساختار کارگروه .

روش‌های دیگری هم مانند پیامک وجود دارد، اما از آنجاکه کاربرد زیادی ندارد نمی‌خواهم توضیحی بدهم.

همه‌ به یاد دارند که در سال‌های مثلا ۸۲-۸۳ موبایل‌هایمان زنگ می‌خورد و به ما می‌گفتند که بیایید کپسول آتش نشانی بخرید. خیلی از قدیمی‌ها هم به همین روش برای ماشین یا خانه‌شان کپسول خریدند. اما الان اگر خانمی به ما زنگ بزند و همان ابتدای کار پرانرژی بگوید سلام، وقتتون بخیر. تقریبا همه می‌فهمیم که این یک بازاریاب تلفنی است و واقعا دیگر بازاریابی تلفنی جواب نمی‌دهد. پس ساختار کارتان را اصلا روی بازاریابی تلفنی تنظیم نکنید.
برای بازاریابی حضوری هم در درجه اول نیرو گیر نمی‌آید. همین فردا برای محصولتان آگهی بزنید. ببینید آیا کسی حاضر می‌شود بازاریابی حضوری کند. بعد به فرض هم که بازاریاب گیر آورید، دو اتفاق می‌افتد: یا کار نمی‌کنند و نتیجه نمی‌گیرند و آن حقوق ثابتی هم که داده‌اید از جیبتان رفته یا کار می‌کنند و بعد از دو ماه که کار کرد و جواب گرفت شما را دست به سر می‌کند. یا از روی محصولتان کپی می‌کند یا کارگروه شرکت دیگری را می‌گیرد. از آنجا که شرکت‌ها هم وضعیت مالی بسیار خرابی دارند، حاضر می‌شوند باج‌های بیشتری به این‌ها بدهند و دیگر توجیحی برای شما نخواهد داشت.

پس ساختار بازاریابی تلفنی و حضوری جواب نمی‌دهد.

شرکت‌های تازه‌کار چون پول ندارند، بازاریابی را بیشتر از تبلیغات می‌پسندند. به هر حال وقتی تبلیغات می‌کنید باید پول خرج کنید. ولی شما حتی اگر هم تازه‌کار هستید بنای کارتان را روی بازاریابی تلفنی و حضوری نگذارید.
در این بین، ساختار کارگروه هنوز جواب می‌دهد. برندهایی مثل درسا، سامسونگ، الجی، اسنوا و ایران‌خودرو هنوز نمایندگی می‌دهند و ساختار نمایندگی جواب می‌دهد.

ولی نکته‌ای وجود دارد. برای هر محصولی در کشور، بی‌نهایت عرضه‌کننده وجود دارد. برای لبنیات بی‌نهایت کارخانه وجود دارد. برای چرم بی‌نهایت کارخانه وجود دارد. برای حوله بی‌نهایت کارخانه وجود دارد. پس شما زمانی می‌توانید کارگروه بدهید که کمی برای خودتان برند ساخته باشید. مخاطب باید دلیلی داشته باشد که کارگروه شما را بگیرد. به طور مثال شما در کار حبوبات فعالیت می‌کنید، تا زمانی که برندهایی مثل گلستان یا کرخه هستند چرا باید کسی نمایندگی شما را بگیرد. باید حتما دلیلی برای او به وجود آورید. پس ساختار کارگروه خوب است ولی تا زمانی که برند نشده‌اید دنبال آن نروید و زمانی که برندتان کمی جا افتاد حتما به آن فکر کنید.

وقتی برند شدید ساختار کارگروه هم ایجاد کنید.

ساختارهای تبلیغاتی را برای روزهای بعد می‌گذارم و در روزهای آینده در مورد آن توضیح می‌دهم. این روزها روی تولید محتوایتان زیاد کار کنید. قاطعانه می‌‍‌گویم و ثابت می‌کنم کسانی که سایت ندارند و با ما شروع نکرده‌اند دارند یک قل دو قل بازی می‌کنند و به هیچ موفقیتی نمی‌رسند.
تقریبا می‌توانم ثابت کنم همه‌ی کسانی که امروز در تجارت فعالیت می‌کنند ولی در بستر اینترنت کار نمی‌کنند دارند یک قل دو قل بازی می‌کنند و به هیچ چیزی نمی‌رسند. حتی اگر امروز پول و مشتری داشته باشند، مطمئنا به زودی ورشکست می‌شوند و جمع خواهند کرد. بزرگی جمله‌ای دارد که می‌گوید: اگر شما در بستر اینترنت کار نمی‌کنید، به زودی ورشکست خواهید شد.
آن‌ها که هیچ، باید جمع کنند. از الان باید به فکر جمع کردن باشند. اما کسانی که در بستر اینترنت کار می‌کنند، پرقدرت‌تر باشند. مسیرشان درست است. نگران هیچ چیزی نباشند.
من علیرضا شعبانی قائم مقام مجموعه آراد هستم و اگر کسی به صحبت‌های من نقد دارد می‌تواند مستقیم با خود من ارتباط بگیرد.