,

انتخاب محصول و شروع تجارت

انتخاب محصول

اگر من با ده نفر درباره انتخاب محصول صحبت کنم، قطعا ۱۱ نفر آن‌ها وقتی می‌خواهند لیست پیشنهادی بدهند به این ترتیب است: موادغذایی، پوشاک، خشکبار، آجیل. یعنی می‌آیند یک صنف، یک صنعت، یک بخش عمده‌‌ای از اقتصاد را اسم می‌برند و می‌گویند ما می‌خواهیم روی این حوزه کار کنیم. آیا این مدل انتخاب خوب است یا بد؟ قطعا این مدل انتخاب خوب است، چرا؟ چون هر چه که جامعه کاری شما گسترده‌تر باشد، آن حجمی که که پوشش می‌دهید گسترده‌تر باشد، حجم فروشتان بالاتر می‌آید و نیازهای بیشتری را از مشتری پوشش می‌دهید و قطعا سودتان بیشتر می‌شود. تقریبا از ۹۹ درصد افراد که این سوال را بپرسید، آن را با این منطق که گفتم جواب می‌دهند.

اما این منطق کاملا غلط است. چرا؟ مگر ما سوپرمارکت هستیم، مگر مغازه داریم که هر چه اقلاممان بیشتر شود، فروشمان بالاتر برود؟ هیپرمارکت می‌گوید من نیازهای مشتری را بیشتر پوشش می‌دهم، پس فروشم بالاتر می‌رود. در تجارت اصلا همچین تعریفی وجود ندارد. چند داستان واقعی برایتان تعریف می‌کنم.

یکی از دوستان در حوزه بادام کار می‌کرد. خود بادام حداقل ۳-۴ مدل است: بادام زمینی، بادام هندی، بادام درختی. بادام زمینی مال شمال ایران است، بادام هندی کاملا وارداتی است، اما بادام درختی مدل مامایی یا سفید مال سامان ایران است، بادام سنگی آن مال شیراز و سبزوار است. فقط در حوزه بادام فعالیت می‌کرد. می‌گفت بادام سنگی را نمی‌خواهم. تأمین‌کننده آن را ندارم. فقط می‌خواهم روی کاغذی کار کنم. بعد به طرف می‌گویید حوزه مدنظر شما چیست؟ می‌گوید آجیل! خب آجیل پسته، فندق، بادام، تخمه و غیره دارد. بعضی از تخمه‌ها وارداتی هستند، بعضی تولید ایران اند.

یک بار دقت کنید. قرار است ما تجارت کنیم، قرار نیست مغازه‌دار باشیم که هر چه محصولاتمان بیشتر باشد فروشمان بالاتر بیاید. حتی اگر قرار بود تجارت ما سنتی و رابطه‌ای باشد: شما سه نفر آشنا دارید و می‌خواهید به آن‌ها جنس بفروشید. در این حالت هم تعریف داشت که محصولاتمان را زیاد کنیم و به آن‌ها بیشتر بفروشیم. اما مدل تجارت ما ساختاری است. ما از سرچ‌های گوگل مشتری می‌گیریم. سرچ‌های گوگل برای هر محصول با دیگری فرق می‌کند. هر محصول خود به صورت مجزا چندین هزار سرچ تجاری دارد. پس شما هر چه دامنه محصولاتتان را کمتر و تخصصتان را بیشتر کنید، هم زودتر جواب می‌گیرید هم بهتر جواب می‌گیرید.

اگر قرار است محصول اضافه کنید ۶-۸ ماه تا یک سال بعد از محصول اول باشد. در آن محصول کاملا خبره و توانمند شوید و بفروشید و بعد محصول دوم را اضافه کنید. از اضافه کردن سریع محصول، از انتخاب کردن چند محصول همزمان و کارهایی مثل این جدا پرهیز کنید. اگر شما با ۱۰۰ نفر ایرانی صحبت کنید ، ۹۹ تای آن‌ها عشق زیاد بودن محصولات دارند. به خاطر همین هم وضعیت اقتصاد ما به این شکل است.

امشب داشتم با یکی از دوستان صحبت می‌کردم می‌گفت اخبار دیشب گفته است که ایران با سوریه فلان قرارداد را در اقتصاد بسته است. گفتم تلویزیون خود را خارموش کنید! گفت اگر تلویزیون را خاموش کنم که منابع اقتصادیم چه باشد؟ اخبار اقتصادی را از کجا بفهمم؟ گفتم اصلا نفهمید. چرا؟ اگر اخبار اقتصادی تلویزیون و شبکه‌های خبری درست بود، اگر آنالیزهای اقتصادی آن‌ها درست بود که وضعیت اقتصاد ما این نبود. پس حداقل طبق نظریه‌های آن‌ها، طبق آنالیزهای آن‌ها، شبیه آن‌ها پیش نروید. کاری که آن‌ها می‌کنند که قطعا ناموفق است، شاید در اینجا موفق شوید.

یک چیز را جدا به شما توصیه می‌کنم: اگر می‌خواهید زود پول درآورید و خوب پول درآورید، از گسترده‌کردن کارتان به شدت پرهیز کنید و به صورت تخصصی روی محصولات پیش بروید. قدیمی‌ها یک جمله دارند که ((با یک دست دو تا هندوانه برندارید)). اگر می‌خواهید تجارت کنید فقط بادام، فقط فندق، فقط پسته، فقط کشمش. نگویید آجیل. اگر می‌خواهید روی ادوات کشاورزی کار کنید، فقط یک بخش کوچک آن باشد نه همه ادوات، نه همه سم‌ها، نه همه بذرها. تخصصی کار کنید و بهتر و سریع‌تر جواب بگیرید تا از مسیرتان ناامید نشوید.

امیدوارم از آنالیزهای کوچه‌بازاری فاصله بگیرید. کمی تخصص داشته باشید و متفاوت با جامعه شوید.

برای ارتباط و دریافت مشاوره از استاد شعبانی می توانید با شماره ذیل تماس حاصل نمایید:

قائم مقام آراد

فایل صوتی توضیحات استاد شعبانی، قائم مقام گروه شرکت های آراد را می توانید در همین قسمت بشنوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *